Typy Pojazdów

Budowa samochodów elektrycznych

Podstawową różnicą pomiędzy budową jednostki napędowej samochodu elektrycznego i spalinowego jest rodzaj silnika oraz źródło wykorzystywanej energii. W EV (electric vehicle) jednostka napędowa charakteryzuje się bardzo wysoką sprawnością, a jej moc może wahać się od 15 do 125 kW. Moment obrotowy silnika jest dostępny od niskich obrotów, dzięki czemu samochody elektryczne przyspieszają dużo efektywniej.
Bateria w EV przechowuje energię  przesłaną przez przewód do ładowania z zewnętrznego źródła zasilania (np. stacji ładowania) lub odzyskiwaną podczas hamowania i przekazywana do jednostki napędowej. Pojemność akumulatora wynosi od 10 do 40kWh, napięcie około 400V.
Ładowarka pokładowa to urządzenie będące integralną częścią samochodu elektrycznego, konwertujące standardowe jednofazowe napięcie zmienne 230V (lub trójfazowe 400 V) w takie, które będzie akceptowane przez baterię samochodu. Ze względów bezpieczeństwa, ładowarka ogranicza maksymalną moc ładowania i dopasowuje ją to poziomu akceptowalnego przez EV.
Przewód ładowania służy do dostarczania enegii do baterii samochodu. Występują 2 rodzaje przewodów - te będące na wyposażeniu samochodu (np. do ładowania z ładowarek ściennych tzw. wallboxów) oraz te, w które wyposażone są stacje szybkiego ładowania prądem stałym (np. stacje combo 50 kW DC).

Rodzaje samochodów elektrycznych

eMobilność ma wiele obliczy: od pojazdów zasilanych akumulatorem (BEV), które są najbardziej konsekwentną formą elektromobilności, poprzez pojazdy z technologią rozszerzania zasięgu (REEV), aż po pojazdy hybrydowe typu plug-in (PHEV). Kombinacja różnych rodzajów napędu i cech konkretnych samochodów stwarza szereg różnorodnych opcji ich zastosowania.

  • BEV – „Battery Electric Vehicle”

Pojazdy typu BEV to idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą wyraźnie zaznaczyć swoją postawę proekologiczną. Są one zasilane wyłącznie akumulatorem, nie powodując emisji szkodliwych substancji. Ich zasięg wynosi od 120 do 200 km, świetnie sprawdzają się więc w miastach, na krótkich i średniej długości trasach, gdy użytkownik ma możliwość regularnego parkowania i ładowania.

  • REEV – „Range Extended Electric Vehicle”

Pojazdy typu REEV są dodatkowo wyposażone w silnik spalinowy. W razie potrzeby może on wytworzyć energię konieczną do naładowania akumulatora zapewniającego napęd elektryczny. Dzięki temu zasięg może zostać wydłużony do 300-500 km. To rozwiązanie dla użytkowników pokonujących krótkie odcinki i okresowo wyruszających w dłuższe trasy.

  • PHEV – „Plug-in Hybrid Electric Vehicle”

W przypadku pojazdów typu PHEV "plug-in hybrid" silnik elektryczny i silnik spalinowy pracują równolegle. Zasięg samochodów hybrydowych sięga więc 500-1000 km, czyniąc z nich idealny środek transportu dla użytkowników regularnie pokonujących długie trasy. Ponieważ na odcinkach do 80 km hybrydy mogą poruszać się wyłącznie przy pomocy napędu elektrycznego, umożliwia to znacznie ograniczenie łącznego zużycia paliwa. Widoczne jest to szczególnie w przypadku używania samochodu w obrębie miast.